8 - Højspændingsstation ved Torslunde

Baggrund

Holbæk Kommune har en ambition om af udvikle sig til at være en bæredygtig kommune i overensstemmelse med FNs Verdensmål og klimastrategien Holbæk 205´0, som kommunen vedtog i 2022. Denne plan er et udtryk for at fremskynde kommunens bæredygtige målsætninger ved at opgradere Vestsjællands el-transmissionsnet til at kunne videredistribuere mere strøm end hidtil og dermed forstærke forsyningen af det eksisterende elnet.      

Med de nuværende planer på både nationalt og kommunalt niveau om at anlægge store nye VE-anlæg, afføder dette et behov for, dels sikring af muligheden for tilslutning af VE-anlæg og dels sikring af, at energien kan transporteres fra produktionsområder omkring Sjælland til f.eks. et forbrugsområde som København og Kalundborg. 

Baggrunden for planlægningen sker efter et ønske fra Energinet om at etablere en ny højspændingsstation på et område, der er 3,6 hektar. Området er beliggende i det åbne land sydøst for Svinninge og nord for Torslunde. Årsagen til at den eksisterende højspændingsstation ikke kan udvides er, at den eksisterende højspændingsstation er udtjent og skal udskiftes. Samtidig rummer det eksisterende transformerareal ikke det tilstrækkelige areal til at udvidelse er en mulighed.

Derudover har Andel A/S en transformerstation indenfor det eksisterende højspændingsareal og har i øjeblikket ikke planer om at udvide.

Den nye højspændingsstation skal sikre muligheden for at fremtidig elproduktion kan tilsluttes. Højspændingsstationen gør det samtidig muligt at modtage den øgede produktion af vedvarende energi for dernæst at kunne videredistribuere strømmen via jordkabler. De nye jordkabler er ikke en del af den kommunale planlægning, men varetages af Energinet.

Højspændingsstationen bliver en 132 kV station, hvor nærmeste luftledninger fra eksisterende højspændingsmaster vil blive kabellagt. 

Etablering af ny højspændingsstation forudsætter, at Holbæk Kommune tilvejebringer plangrundlag for højspændingsstationen i form af kommuneplantillæg og lokalplan.

Formål

Formålet med kommuneplantillægget er at give mulighed for at etablere en ny højspændingsstation.

Formålet er samtidig at sikre, at området kan anvendes til tekniske formål i form af højspændingsstation med tilhørende bygningsanlæg, og tekniske installationer.

Derudover er det lokalplanens formål at sikre, at det tekniske anlæg afskærmes med beplantning og jordvold for at mindske de landskabelige påvirkninger af området. 

Eksisterende forhold

Kommuneplantillægget omfatter et område i landzone ved Torslunde på ca. 3,6 ha. Området omfatter en del af matr. nr. 13 Torslunde By, Kundby, en del af matr. nr. 9n Torslunde By, Kundby og en del af matr. nr. 9l Torslunde By, Kundby. Matrikel 13 og 9n er dele af privatejet landbrugsejendom, mens 9n omfatter dele af eksisterende højspændingsareal ejet af Andel. 

Planområdet ligger i umiddelbar nærhed til eksisterende højspændingsstation og anvendes i dag til dyrkning af traditionelle landbrugsafgrøder. Der er i dag ikke udlagt rammer til lokalplanlægningen på arealet.

Nord for området skråner arealet op ad mod Landevejen og Svinningegården. Nordøst for området ligger gårdbebyggelse. Langs lokalplanområdets sydlige skel ligger et jorddige. Nærmeste naboer til området ligger syd for, henholdsvis 225 m. sydøst og 130 m. sydvest for ny højspændingsstation.

Indhold

Kommuneplantillæggets indhold

Kommuneplantillægget udlægger 9.T01 (T8) som ny kommuneplanramme for Teknisk anlæg – Højspændingsstation med tilhørende bygning og anlæg, til realisering af Lokalplan 9.02 Højspændingsstation ved Torslunde. 

Formålet med nærværende kommuneplantillæg er at give mulighed for etablering af højspændingsstation ved Torslunde ved at udlægge et nyt rammeområde. 

Med dette kommuneplantillæg fastlægges der følgende bestemmelser for nyt rammeområde 9.T01 (T8): Tekniske el-anlæg må opføres i op til 12 meters højde, mens lynfangsmaster må opføres i op til 25 meters højde. Der opføres desuden manøvrebygning i området på maksimum 600 m2. Bygningshøjden må max være 8,5 meter. Højspændingsstationen afskærmes af et minimum 7,5 meter bredt beplantningsbælte rundt om området.

Planlægningen skal udføres, så bebyggelse og anlæg indpasses bedst muligt i det eksisterende landskab.

Miljøvurdering

Ifølge LBK nr. 4 03/01/2023, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021, med de ændringer, der følger af § 8 i lov nr. 900 af 21. juni 2022, skal der foretages en miljøvurdering af planer, hvis gennemførelse kan få væsentlig indvirkning på miljøet.

Lokalplanen omfatter højspændingsanlæg, der er omfattet af følgende punkt på bilag 2 i Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM):


- Bilag 2, stk. 3. pkt. c). Transport af elektricitet gennem luftledninger; jordkabler dimensioneret til spændinger over 100kv, samt tilhørende stationsområde, dog undtaget elkabler på søterritoriet.

Da lokalplanen omfatter anlæg på bilag 2, i Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), er der udarbejdet en screening for miljøvurdering af planen, jf. § 8, stk. 1 nr. 1.

På baggrund af screening for miljøvurdering til lokalplan nr. 9.02 og kommuneplantillæg nr. 8 vurderes det, at planforslagene ikke kan få en væsentlig indvirkning på miljøet og vurderes derfor ikke at være omfattet af krav om miljøvurdering af planer.

Baggrunden for vurderingen er, at:

  • Planerne muliggør etablering af teknisk anlæg i form af højspændingsstation på ca. 3,6 ha., hvorfor planerne vurderes kun at fastlægge anvendelsen af et mindre område på lokalt plan og dermed undtaget fra kravet om miljøvurdering jf. § 8 stk. 2 nr. 1, selvom at planerne muliggør etablering af anlæg som fremgår af bilag 2, stk. 3. pkt. c). Transport af elektricitet gennem luftledninger; jordkabler dimensioneret til spændinger over 100kv, samt tilhørende stationsområde, dog undtaget elkabler på søterritoriet.
  • Planerne påvirker ikke et udpeget internationalt naturbeskyttelsesområde, jf. § 8 stk. 1, nr. 2
  • Planerne fastlægger ikke rammer fremtidige anlægstilladelser som må antages at få en væsentlig indflydelse på miljøet, jf. § 8 stk. 2, nr. 2

Eftersom det vurderes, at der ikke kan være en væsentlig påvirkning af miljøet, har Holbæk Kommune truffet afgørelse om, at den ansøgte plan ikke er omfattet af krav om miljøvurdering. Afgørelsen om ikke at planerne ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering blev offentliggjort sammen med planforslagene blev sendt i høring.

Borgerinddragelse

Fordebat

I forbindelse med processen for kommuneplantillæg nr. 8, blev der afholdt fordebat fra d. 25. april til d. 9. maj 2022 med opfordring til, at interesserede kunne komme med forslag til den fremtidige planlægning.

Der blev i denne forbindelse afholdt walk-and-talk ved det foreslåede planområde samt efterfølgende borgermøde i Torslunde torsdag den 5. maj 2022, hvor Lokalforum Kundby og Energinet også var til stede. De berørte borgere præsenterede i denne forbindelse forslag til alternative placeringer som er blevet behandlet i det efterfølgende planarbejde. Forslaget har bidraget til yderligere kvalificering af den endelige placering af højspændingsstation, hvor placeringer har været drøftet mellem jordejer, nærmeste borgere, Energinet, Andel og Holbæk Kommune.

Administrationen har modtaget 2 høringssvar i høringsperioden for fordebatten fra. d. 25. april til d. 9. maj fra henholdsvis Miljøstyrelsen samt de nærmeste borgere på Katrinedal.

Offentlig høring af lokalplan og kommuneplantillæg

Forslag til kommuneplantillæg og lokalplan har været i offentlig høring fra d. 27. februar til d. 24. april 2023. I forbindelse med den offentlige høring blev der afholdt et borgermøde d. 27. marts. Administrationen modtog 13 høringssvar. På baggrund af de fremsendte høringssvar besluttede Kommunalbestyrelsen, at lokalplan og kommuneplantillæg bliver vedtaget med mindre
ændringer. Høringsnotatet kan se her.

Høringssvar fra Miljøstyrelsen
På baggrund af et fremsendt høringssvar fra Miljøstyrelsen vedr. nationale geologiske interesser, så tilføjet redegørelsen i lokalplan og kommuneplantillæg et afsnit om, at de nationale geologiske interesser ikke bliver påvirket af lokalplanen og kommuneplantillægget. Se lokalplanens afsnit vedr. anden planlægning.

Høringssvar fra naboer
En række naboer langs adgangsvejen til Katrinedal repræsenteret som Beboerudvalget i Katrinedal har sendt et høringssvar, hvor de bl.a. udtrykker bekymring for, hvis den foreslåede placering af byggeplads med tilhørende adgangsvej til højspændingsstationen placeres syd for lokalplanområdet, da dette vil medføre tunge transporter gennem Katrinedal og Torslunde. Kommunalbestyrelsen ønsker at imødekomme beboernes bekymring ved at flytte byggepladsen nord for lokalplanområdet. Energinet vil gerne imødekomme denne bekymring ved at flytte byggepladsen nord for lokalplanområdet og samtidig etablere en midlertidig adgangsvej til byggepladsen, så trafikafviklingen til byggepladsen vil ske via Landevejen. Dermed vil trafikken langs Katrinedal ikke blive påvirket i løbet af anlægsperioden.

Placering af byggeplads og midlertidig adgangsvej reguleres ikke i lokalplanen og lokalplanen ændres derfor ikke i forhold til dette. Den permanente adgangsvej er fortsat via Katrinedal, hvilket ikke vurderes at skabe nogle trafikmæssige gener. Tilladelse til byggeplads og den midlertidige adgangsvej til byggepladsen vil blive behandlet som en landzonetilladelse i forbindelse med byggeansøgningen.

Statslig og regional planlægning

Planområdet er ikke omfattet af landsplandirektiver.

Miljøstyrelsen har både indgivet bemærkninger i forbindelse med indledende høring af kommuneplantillæg 8 for højspændingsstation ved Torslunde og efterfølgende også givet høringssvar i forbindelse med offentlig høring af lokalplanen med tilhørende kommuneplantillæg for højspændingsstation ved Torslunde. På baggrund af høringssvaret fra Miljøstyrelsen er lokalplanen tilføjet nedenstående redegørelse.

Nationale geologiske interesseområder

Planområdet ligger inden for det nationale geologiske interesseområde Gedebjerg. Nationale geologiske interesseområde har fokus på beskyttelse af de geologiske formationer i landskabet. Formålet med udpegning af geologiske interesseområder er at sikre hensyntagen til de geologiske interesser ved planlægning af f.eks. større bygge- og anlægsarbejder. På den måde fastholdes mulighederne for at opleve, forske og undervise i de geologiske processer. Følgende redegørelse vil gennemgå de hensyn som er relevante i forhold til planlægningen for højspændingsstation ved Torslunde i et nationalt geologisk interesseområde.

Relation til redegørelse om geologi i Holbæk Kommuneplan 2021

I en afstand af cirka 2 km fra planområdet til kommuneplantillæg 8 for højspændingsstation ved Torslunde ligger Gedebjerg. Gedebjerg er dannet som en isdæmmende sø, der efterfølgende er blevet overskredet af en fremrykkende is, hvorved søaflejringerne er blevet tippet fra horisontalt liggende lag til næsten vertikalt stillede lag. Gedebjerg har en særlig forsknings- og undervisningsmæssig værdi, bl.a. fordi søaflejringerne giver værdifulde oplysninger om aflejringsforholdene på en dødismasse præget af arealnedsmeltning og en bedre forståelse af de store dele af det danske bundmorænelandskab, som er dannet af aktivt strømmende ismasser. Planlægning for ny højspændingsstation ligger i en afstand af 2 km. fra Gedebjerg og dets hatformige bakker. Det er kommunens vurdering, at Gedebjerg ikke påvirkes af planlægning for højspændingsstation ved Torslunde.

Redegørelse vedr. påvirkning af det nationale geologiske interesseområde ved Gedebjerg

Det vestsjællandske landskab vest for Kundby er præget af nogle mindre bakker med en udstrækning på 100-200 meter i tværmål. De rager 20-35 meter op over det ellers flade landskab.

I en afstand af ca. 870 m fra planområdet ligger den nærmeste hatformige bakke kaldet Lundebjerg (42 m) samt bakken hvorpå Kundby Kirke ligger på (41 m), der også må vurderes at tilhøre en af disse hatformige bakker som er dannet under den seneste istid. Disse bakker er dog ifølge teksten ”Ture til geologiske naturperler” udgivet af GEUS ikke de mest interessante i området sammenlignet med Gedebjerg. Det er derfor kommunens vurdering, at højspændingsstation ikke påvirker de særprægede geologiske interesser i området, da afstanden er så stor til disse bakker, at det tekniske anlæg ikke udgør nogen risiko for forringelse af områdets særlige geologiske karakteristika. Det fremgår desuden af flere tidsskrifter, at det primært er Gedebjerg, der er af undervisnings- og forskningsmæssig betydning fremfor landskabet omkring lokalplanområdet. Dette fremgår bl.a. af den videnskabelige artikel "De Hatformige Bakkers Underlag" af Peder Dam og Johnny Jakobsen (2000).

Redegørelse vedr. påvirkning af landskabet omkring planområdet

De landskabelige omgivelser omkring planområdet er for nuværende præget af en eksisterende transformerstation, samt højspændingsmaster og tilhørende højspændingsledninger mod øst, sydøst, syd, sydvest, nord og nordvest. Af den grund er det kommunens vurdering, at etableringen af et teknisk anlæg ikke vil medføre påvirkning af landskabet, der varierer væsentligt fra landskabets nuværende omgivelser. I projektet tages der store hensyn med det formål at bidrage til en landskabelig tilpasning, så det tekniske anlæg skærmes visuelt. Det tekniske anlæg vil blive afskærmet af et beplantningsbælte i minimum 7,5 meters bredde og med en gennemsnitlig højde på mellem 8-12 meter, der udelukkende må beplantes med hjemmehørende arter. Hertil vil det tekniske anlæg, som en del af beplantningsbæltet, blive afskærmet af jordvold i en højde af mellem 1,5 – 2 meter mod syd, vest og øst. Jordvolden og beplantningsbæltet kommer til at fremstå grøn og med spredt beplantning med hjemmehørende arter, og vil således i sit naturmæssige udtryk fremstå som tilpasset til omgivelsernes natur. Jordvolden mellem det tekniske anlæg og det øvrige beplantningsbælte, vil kunne ses, indtil beplantningen er vokset op over jordvoldens højde, hvilket vurderes vil ske efter 5-10 år.

Krav om jordvold er blevet til som følge af forslag fra offentligheden, så det tekniske anlæg vil være mindre synligt de første år efter at det er blevet etableret.

Der er af den grund blevet taget vidtrækkende hensyn for at det tekniske anlæg visuelt skæmmer så lidt i landskabet som muligt og at transformationen ikke påvirker det geologiske interesseområde.

Højspændingsledninger vil desuden blive kabellagt i en radius af 1-1,5 km fra planområdet, hvorfor højspændingsmaster og tilhørende ledninger omkring det nuværende geologiske interesseområde vil kunne opleves uden forstyrrelse fra højspændingsmaster- og ledninger. Kabellægning er ikke en del af lokalplanlægningen.

Undersøgelse af andre mulige placeringer

Der har i løbet af fordebatten for kommuneplantillæget været undersøgt andre placeringer til højspændingsstationen, der ligger uden for nationale geologiske interesser. Det har dog efter dialog med grundejere samt af hensyn til bl.a. klimatilpasning og økonomi ikke været muligt at gå videre med disse placeringer.

Konklusion

Det er kommunens vurdering, at planlægning for ny højspændingsstation ikke påvirker de særprægede geologiske interesser i området, da afstanden er så stor til disse bakker (minimum 870 meter), at det tekniske anlæg ikke udgør nogen risiko for forringelse af områdets særlige geologiske karakteristika.

Derudover tages der store hensyn for at ny højspændingsstation skæmmer så lidt i landskabet som muligt ved bl.a. at etablere beplantningsbælte.

Af hensyn til manglende muligheder for at placere højspændingsstationen andre steder, er det desuden kommunens vurdering, at der hverken findes andre egnede placeringer.

Kystnærhedszone

Området ligger ca. 6. km fra kystbeskyttelseszone og kystlinjen vil derfor ikke blive påvirket af lokalplanen.


Drikkevandsinteresser (OSD)

Planområdet ligger indenfor særlige drikkevandsinteresser (OSD). Områder med særlige drikkevandsinteresser, skal friholdes for virksomhedstyper og anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet.

Med lokalplan fastlægges områdets anvendelse fra landbrugsformål til tekniske formål i form af en højspændingsstation. Denne type af teknisk anlæg er ikke på listen over grundvandstruende virksomheder, jf. bilag 1 i Vejledning om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse og vurderes ikke at udgøre en forureningsrisiko for grundvandet.

Med detailplanlægningen skal det sikres, at potentielt grundvandsforurenende stoffer i området, opbevares således, at der sikres mod udslip i tilfælde af lækage.

Lokalplanen medfører derfor ikke øget risiko for forurening af grundvandet.

Naturbeskyttelse

Nærmeste internationale beskyttelsesområde er et Natura-2000 fuglebeskyttelsesområde ved Sejerøbugten og Nekselø, der ligger ca. 9 km nordvest for planområdet. Der ligger også et Natura-2000 habitatområde ved Store Åmose ca. 9. km sydvest for planområdet. Planforslag vurderes ikke at påvirke disse internationale beskyttelsesområder væsentligt, eftersom lokalplanområdet ligger 9 km. fra nærmeste Natura-2000 habitatområde.

Der er ingen §3-registreringer indenfor planområdet, men der ligger fire §3-registrede vandhuller i nærheden af planområdet. Mod vest ligger et §3 vandhul 250 m. fra planområdet (markeret som nr. 1), mens der ligger to mod øst, et 100 m. fra planområdet (nr. 3) og et 114 m. fra planområdet (nr. 2). Mod syd ligger et §3-vandhul 164 m. fra planområdet (nr. 4). Det vurderes ikke, at disse §3-registrerede vandhuller vil blive påvirket af planforslagene. 

3§-registrerede vandhuller

Kommuneplan 2021

Lokalplanområdet ligger i landzone og vil forblive i landzone.

Etablering af teknisk anlæg i form af højspændingsstation er ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2021, da området ikke er udlagt til teknisk anlæg.

For at muliggøre etablering af højspændingsstation er der udarbejdet et kommuneplantillæg, der udlægger området til teknisk anlæg i form af højspændingsstation. 

Kommuneplantillægget stiller krav til afskærmende beplantningsbælte samt bygningshøjde og bebyggelsesprocent.

Den nuværende anvendelse er landbrugsdrift. Planområdet er med kommuneplantillægget og den tilknyttede ramme udlagt til teknisk anlæg i form af højspændingsstation.

Kommuneplan 2021 indeholder både en række generelle retningslinjer for kommunens udvikling samt en række specifikke bestemmelser om de enkelte områder i form af kommuneplanrammer. Lokalplanområdet ligger indenfor et område, der i Holbæk Kommuneplan 2021 er omfattet af følgende retningslinjer; lavbundsarealer, kirkeomgivelser, særligt værdifuldt landbrugsområde, højspænding og naturgas.

Retningslinjerne 4.2.1, 4.2.2 og 4.2.3 for Lavbundsarealer 

4.2.1 Lavbundsarealer er områder, der kan genoprettes som vådområder. Disse områder skal friholdes for byggeri og anlæg, der kræver tilladelse efter Planlovens § 35 stk. 1, hvis det pågældende byggeri eller anlæg vurderes at forhindre, at det naturlige vandstandsniveau kan genskabes.

4.2.2 Indenfor udpegede lavbundsarealer, der kan genoprettes som vådområder, må der ikke planlægges til andre formål, som vil være i modstrid med intentionen om at skabe et vådområde.

4.2.3 Der er udpegede lavbundsarealer, der er lavtliggende områder.

Bemærkninger til retningslinjerne for lavbundsarealer:

Hensigten med at udpege lavbundsarealer, der kan genoprettes som vådområder er at skabe mulighed for etablering af nye vådområder. Der kan derfor ikke gennemføres byggeri og anlægsarbejder inden for disse udpegede områder, hvis det vil være til hinder eller i væsentlig grad besværliggøre et vådområdeprojekt.

Holbæk Kommunes vurdering:

Planforslagene vil resultere i opførelse af teknisk anlæg på et udpeget lavbundsareal. Området er dog ikke udpeget som lavbundsareal, der kan genoprettes. Se nedenstående billede, hvor lavbundsareal er markeret som grønt område inden for matr.nr. 13. Holbæk Kommune vurderer ikke, at lokalplanen vil forhindre, at det naturlige vandstandsniveau kan genskabes. Derudover vurderes det ikke, at lokalplanen vil begrænse muligheden for at for at gennemføre et vådområdeprojekt, da lavbundsarealet ikke er udpeget som lavbundareal, der kan genoprettes​, jf. kommuneplanens retningslinje for lavbundsarealer 4.2.2.

Lavbundsareal.

Retningslinjerne 5.3.1 og 5.3.2 for Kirkeomgivelser

5.3.1 Ved væsentlige til- og ombygninger af eksisterende bygninger, tekniske anlæg og lignende, skal det sikres, at kirkens betydning for landskabet fastholdes.

5.3.2 Inden for arealer udpeget som kirkeomgivelser må byudvikling, placering af trafik- og tekniske anlæg og lignende samt skovrejsning ikke gennemføres, medmindre det kan ske uden at forringe oplevelsen af kirken væsentligt.

Bemærkninger til retningslinjerne for kirkeomgivelser:

Når et område er udpeget til kirkeomgivelser, betyder det ikke, at der ikke kan ske en udvikling inden for område. Men det er væsentligt, at kommunen i forbindelse med planlægning og tilladelser til anlæg og byggeri inden for kirkeomgivelserne, gør sig klart, hvilken betydning byggeriet eller anlægget vil få for oplevelsen af kirken. Hvis det vurderes, at byggeriet eller anlægget vil påføre et værdifuldt kirkemiljø væsentlig skade, bør byggeriet undgås.

Holbæk Kommunes vurdering:

Kundby Kirke ligger særligt ejendommeligt på toppen af en bakke i Kundby og kan ses mod sydøst fra lokalplanområdets sydøstlige punkt. Lokalplanen ligger inden for kirkeomgivelser, da afstanden til Kundby Kirke i luftlinje er ca. 2 km.  Holbæk Kommune vurderer, at højspændingsstationen kan etableres uden at påvirke oplevelsen af Kundby Kirke som landskabselement, da indblikket til kirken i forvejen er begrænset af både afstand på 2 km og beplantning imellem planområdet og kirken. Oplevelsen af kirken vil derfor ikke blive forringet.

Planområdet (grå firkant) er illustreret ovenfor i det nordvestligste hjørne med kirkens placering i det sydøstligste hjørne (rød prik). Fotopunkt (blå pil) nedenfor illustrerer blikket til kirken.

 

Fotopunkt fra lokalplanområdets østlige kant. Grundet beplantning ved Katrinedal 9 kan kirken ikke ses fra planområdet.

 

Retningslinje 6.1.1 - Særligt værdifuldt landbrugsområde

6.1.1 Disse områder skal i videst muligt omfang friholdes for aktiviteter, som ikke understøtter jordbrugserhvervet. Ved inddragelse af landbrugsarealer til ikke-jordbrugsmæssige formål, skal arealforbruget begrænses mest muligt. Større tekniske anlæg skal søges placeret uden for de særligt værdifulde landbrugsområder.

Bemærkninger til retningslinjerne for særligt værdifuldt landbrugsområde:

Jordbrugserhvervet i Holbæk Kommune består af landbrug, skovbrug og gartneri, hvor landbruget benytter den største del af arealet i det åbne land.

Ifølge Planloven skal kommunerne udpege og sikre særligt værdifulde landbrugsområder (SVL) samt beliggenheden af arealer til lokalisering af driftsbygninger og driftsanlæg på store husdyrbrug.

Arealer til jordbrugsdrift bør i højest muligt omfang friholdes for andre aktiviteter, der vil være begrænsende for erhvervet. Ved inddragelse af arealer til ikke-jordbrugsmæssige formål, herunder arealer til byvækst, til veje og tekniske anlæg og arealkrævende ferie- og fritidsformål, forudsættes det, at der lægges vægt på, at forbruget af landbrugsjord ikke bliver større end højst nødvendigt, især inden for de særligt værdifulde landbrugsområder. Der skal sikres den nødvendige afstand mellem eksisterende landbrug og ny miljøfølsom bebyggelse, så støj- og lugtgener så vidt muligt undgås. Gennem planlægning og administration skal det tilstræbes, at der bibeholdes større sammenhængende områder, hvor jordbrugserhvervet kan udvikle sig. I landskabsplanen er de enkelte områders målsætning omkring jordbrugserhverv angivet. Det er en forudsætning for at bevare et bæredygtigt jordbrug, at der er størst mulig investeringssikkerhed og fortsat udviklingsmuligheder samtidig med, at udviklingen ikke sker på bekostning af andre interesser som natur- landskabs- og miljøhensyn.

Holbæk Kommunes vurdering:

Det omgivende landskab omkring planområdet er udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde, hvor ovenstående gør sig gældende. Energinet vurderer, at det er nødvendigt med en udbygning af eksisterende højspændingsstation i det åbne land for at transformere og distribuere vedvarende energi til elnettet. Holbæk Kommune og Energinet har fælles undersøgt flere potentielle områder, men der er ikke andre mulige placeringer til anlægget, der ikke ligger i område udpeget til særligt værdifuldt landbrugsområde. Kommuneplanrammens placering er fastlagt i dialog med de nærmeste borgere og Energinet. Energinet har sammen med lodsejer fundet den mest hensigtsmæssige udstrækning af rammerne, for at tage mest muligt hensyn til landbrugserhverv og den fremtidige drift af restarealerne. Af den grund vurderes landbrugserhvervet stadig at kunne udvikle sig, eftersom arealet, der inddrages til teknisk anlæg, er af relativt begrænset størrelse. 
Planområdet er omfattet af landbrugspligt.

Retningslinjerne 8.4.3 og 8.4.5 - Højspænding og naturgas

8.4.3 Nye boliger eller institutioner må ikke placeres nær højspændingsledninger, hvor magnetfelter udgør en sundhedsrisiko.

8.4.5 Der må ikke ske aktiviteter i nærheden af de afmærkede naturgasledninger eller højspændingsledninger, hvis aktiviteterne kan true forsyningssikkerheden.

Holbæk Kommunes vurdering:

Der er ingen planlagte nye boliger eller institutioner i området. Højspændingsledninger skal dog heller ikke opføres tæt på eksisterende eller planlagte boliger og børneinstitutioner. Der opføres med denne lokalplan højspændingsstation på 132 kV samt jordkabler på 132 kV højspænding.   

Hvor der kan være risiko for påvirkning fra magnetfeltet, bør der ske en vurdering efter forsigtighedsprincippet fra Sundhedsstyrelsen og WHO. Forsigtighedsprincippet er en anbefaling og ikke foranstaltning, der kan håndhæves ved lov og beskrives som:

  • Nye boliger og institutioner, hvor børn opholder sig, bør ikke opføres tæt på eksisterende højspændingsanlæg.
  • Nye højspændingsanlæg bør ikke opføres tæt på eksisterende boliger og
    børneinstitutioner.
  • Begrebet ’tæt på’ kan ikke defineres generelt, men må afgøres i den konkrete situation ud fra en vurdering af den konkrete eksponering.

Ifølge Vejledning om forvaltning af forsigtighedsprincippet beskrives det, at udenfor transformerstationer er magnetfelterne så små, at påvirkningen, der bør fokuseres på, er fra kabler og ledninger, som går til og fra stationen. Det beskrives endvidere i vejledningen, at forsigtighedsprincippet er opfyldt, hvis op til 150 kV jordkabler er længere væk end 10 meter fra nærmeste bebyggelse eller institutioner. Der planlægges for, at luftledninger graves ned som jordkabler. Af den grund vurderes påvirkningen at være ubetydelig. 

Holbæk Kommunes Landskabsplan

Holbæk Kommunes Landskabsplan omtaler området omkring Torslunde således:

Området bør bevares som et relativt åbent landbrugsland i et geologisk unikt område for Holbæk Kommune. Kundby Kirke ses vidt omkring og fungerer som orienteringspunkt i denne del af kommunen. Kirkens beliggenhed højt og relativt frit i landskabet bør bevares og styrkes. Der er som følge af transformerstationens beliggenhed mange højspændingsledninger. Der bør ikke tilføres andre former for tekniske anlæg så som vindmøller, da det vil sløre og forringe områdets karakter.

Holbæk Kommunes vurdering:

Planområdets nærmeste omgivelser er domineret af mindre husbebyggelse og gårde som ligger langs Katrinedal og spredt i landskabet omgivet af læhegns- beplantning, der medvirker til at skjule de mindre husbebyggelser.

Visualiseringer af landskabets påvirkning

Energinet har fået udarbejdet en Landskabelig redegørelse og konsekvensvurdering af landskabets påvirkning som følge af etablering af højspændingsstation ved Torslunde.

I denne redegørelse følger visualiseringer af hvordan landskabet ser ud før og efter etablering af højspændingsstation ved Torslunde. Lokalplanområdet hvorpå højspændingsstation vil ligge, er markeret med et sort rektangel på alle visualiseringerne. Nedenfor ses kort over fotostandpunkterne, hvor fotos til visualiseringerne er taget fra. 

 

Fotostandpunkter med signaturforklaring

 

Foto 1 – I dag. Set fra tankstationen i udkanten af Svinninge på Holbækvej, nordvest for den eksisterende højspændingsstation Torslunde og området for den nye station.

Foto 1 – Efter 5-10 år Den nye station med omkransende beplantningsbælte, fremstår i slægtskab med de foranliggende præcist definerede grønne indrammede §3 områder.

Foto 2 – I dag Set fra bunden af Lindevej mod øst, ud over det åbne marklandskab.

Foto 2 – Efter 5-10 år Den nye station med beplantningsbælte bestående af hjemmehørende arter af træer og buske.

Foto 3 – I dag Området for den nye station med tilstødende marker set fra skel på Katrinedal 14 mod nordøst

Foto 3 – Efter 5-10 år Den nye højspændingsstation ses med omkransende 7,5 meter beplantningsbælte, jordvold mod sydøst og yderligere 7,5 meter beplantning frem mod det beskyttede jorddige mod syd

Foto 4 – I dag Området for den nye station set mod nordnordøst fra skel på Katrinedal 12.

Foto 4 – Efter 5-10 år Den nye højspændingsstation Torslunde ses bag det beskyttede jorddige. Mellem jorddiget og den nye højspændingsstation er der et 5 meter friholdt areal og dernæst 15 m beplantningsbælte, hvoraf de 7,5 meter nærmest stationen er plantet på 2 m jordvold.

Foto 5 – I dag Set mod nordvest fra vejkant og skel ved Katrinedal 6. Til venstre i billedet ses den eksisterende transformerstation med højspændingsmaster og luftledninger. Til højre herfor ses området for placering af den nye højspændingsstation.

Foto 5 - efter 5-10 år. Den nye station ses med omkransende beplantningsbælte og yderligere beplantning mod syd og øst. Flere af de eksisterende master  er fjernet, og ledningerne er kabellagt.

Foto 6 – I dag Set mod sydsydvest fra vejkant og skel på Landevejen 2. Til venstre i billedet ses trampestien til Katrinedal langs med læhegn og jorddige.

Foto 6 – Efter 5-10 år Den nye højspændingsstation Torslunde ses med omgivende beplantningsbælte. Master er fjernet og luftledninger er kabellagt.

Holbæk Kommunes vurdering:

Med lokalplan 9.02 og kommuneplantillæg nr. 8 gives der mulighed for opførelsen af en højspændingsstation med tekniske installationer, bygninger og fritstående el-tekniske anlæg. Anlægget omgives af beplantningsbælte og jordvold for at mindske den landskabelige påvirkning.

Da landskabet i planområdets omgivelser mod syd, vest og øst er fladt og stort set uden terrænvariationer og da der etableres afskærmende beplantningsbælte rundt om hele stationsområdet, vil langt størstedelen af de lave dele af anlæggene og teknikhusene være skjulte, når beplantningsbæltet er vokset op. Jordvolden vil desuden bidrage til at højspændingsstationens tekniske installationer virker mindre skæmmende.  

Højspændingsstationen vil med beplantningsbæltet ikke synes fremmed i relation til det lineære landskab med lige vejstrækninger, levende hegn og markarealer.

Kun de nærmeste naboer med indsigt til planområdet vil opleve en påvirkning indtil beplantningsbælte er vokset op, hvilket vurderes at tage minimum 5 år. Lynfangsmaster vil forstærke indtrykket af et landskab med tekniske installationer og vil fortsat kunne ses over lang afstand, men vurderes, på baggrund af deres lette konstruktion, ikke at optage meget af horisonten. Det vurderes således, at højspændingsstationen er velplaceret i et stort og rummeligt landskabsrum og at landskabet grundet dets skala er forholdsvist robust overfor placering af tekniske anlæg af denne type.

Som en del af projektet vil Energinet fjerne luftledningsanlægget omkring den nye højspændingsstation og i stedet vil de kabellægges som jordkabler. Dette vil også bidrage positivt til det visuelle indtryk af landskabet.

Samlet set vurderes det, at påvirkningen af landskabet er relativt lille, når de afskærmende beplantningsbælter er etableret og vokset op til fuld højde. Det vil desuden bidrage positivt til landskabet, at luftledninger bliver kabellagt. 

 

Støj

Under anlægsperioden er det vigtigt at bygherre overholder Holbæk Kommunes forskrift for bygge- og anlægsarbejder.

I anlægsperioden vil der i en begrænset periode forekomme støj og vibrationer fra anlægsarbejderne. Dette vil i løbet af anlægsperioden potentielt have en effekt på indendørs støj.

Ved drift skal anlægget overholde de gældende grænseværdier for boliger i det åbne land:

  • 55 db mandag-til fredag fra kl. 07-18, lørdag kl.07-14
  • 45 db mandag til fredag kl.18-22,

lørdage kl.14-22, søndage og helligdage kl.07-22

  • 40 db alle dage kl.22-07

Nærmeste støjfølsomme anvendelse er beboelse, som ligger ca. 125 m fra planområdet. Det vurderes på baggrund af nedenstående støjrapport, at anvendelsen ikke medfører væsentlig negativ virkning i forhold til omkringliggende boliger. 

Støjrapport er vedhæftet som link.

Jordforurening

Der er ikke registreret eller kendskab til forurening inden for lokalplanområdet. Hvis bygherre i forbindelse med bygge- eller jordarbejde støder på en forurening, skal arbejdet standses ifølge § 71 i lov om forurenet jord. Forureningen skal anmeldes til Holbæk Kommune, og arbejdet må først genoptages efter fire uger, eller når kommunen har taget stilling til, om der skal fastsættes vilkår for arbejdet. Holbæk Kommune kan kontaktes på jord@holb.dk.

Projektområdet består af arealer, der hid til har været dyrket jordbrugsmæssigt og Holbæk Kommune forventer, at jorden er ren. Ren jord, som ikke er omfattet af anmeldepligten, kan anvendes frit. Eventuel ren overskudsjord fra planering af arealet forventes anvendt til jordvold omkring anlægget, således at der ikke skal køres jord væk fra grunden. Hvis der er jord som skal bortskaffes, så vil Holbæk Kommune bede om, at det dokumenteres, at jorden, der bortskaffes, er ren.

Der kan være risiko for jordforurening, når højspændings- og transformerstationer er i drift. Det vurderes dog kun at være en lav risiko for spild af olieprodukter eller andre miljøfremmede stoffer på højspændingsstationen i forbindelse med drift af transformere og kompenseringsspoler, som er opbygget i oliefyldte tanke. Det skyldes, at det allerede er standard hos Energinet, at stationer opbygges med tekniske foranstaltninger, som opsamler spild og forhindrer forureninger. Da risikoen for forureninger således er meget lav, vurderes der ikke at være en væsentlig påvirkning som følge af spild. Den nye højspændingsstation vil derfor skulle indrettes, så risikoen for forurening minimeres.

Fund og fortidsminder

I lokalplanområdets sydlige skel ligger et beskyttet sten- og jorddige, der i forbindelse med lokalplanens gennemførelse vil blive brudt for at etablere en vejadgang og herudover henligge uberørt. Dertil er der i lokalplanområdets østlige grænse et beskyttet sten- og jorddige, der fortsat vil henligge uberørt af anlægsarbejder. ​

Ovenfor er illustreret jorddiget med en lysebrun streg, der ligger op ad planområdets sydlige matrikelskel.

Der vil i forbindelse med projektet blive behov for at gennembryde diget med ca. 6 meter, så der kan skabes vejadgang til anlægget. Gennembrydning af diget vil ske i det sydøstlige hjørne af stationsarealet.

Jorddiget er beskyttet i overensstemmelse med Museumslovens bestemmelser om jord- og stendiger (Bekendtgørelse af museumsloven LBK nr. 358 af 08/04/2014 om jord- og stendiger).

Der skal meddeles tilladelse til at gennembryde diget af Holbæk Kommune.

Bilag IV-arter

Holbæk Kommune har ikke specifik viden om beskyttede dyre- og plantearter i området. Der er ikke fundet bilag IV-arter indenfor området. Eftersom planområdet ligger på eksisterende markareal uden naturareal, beplantning af væsentlig udstrækning eller træer, vurderes planområdet ikke at være benyttet som yngle- eller rasteområde for dyrearter på habitatdirektivets bilag IV. Det kan dog ikke udelukkes, at området sporadisk benyttes af flagermus som enten fødesøgningsområde på det tekniske anlæg, eller at teknisk anlæg eller tilknyttede bygninger benyttes som overvintrings- eller sommerresidens for arter af flagermus. Det vurderes dog samlet, at planområdet enten ikke vil benyttes af flagermus overhovedet, eller at det udgør et uvæsentligt yngle- eller rasteområde for arter af flagermus. Der forventes derfor ingen påvirkning af beskyttede arter direkte eller indirekte.

Diverse udpegninger

Landbrugsloven


Der er landbrugspligt i lokalplanområdet. Landbrugspligten kan ophæves i landzone, når der er givet landzonetilladelse eller når der er vedtaget lokalplan med bonusvirkning.

I tilfældet med denne lokalplan er der tale om lokalplan med bonusvirkning.

Reglen følger af landbrugslovens § 6, stk. 1, nr. 2. Det er en betingelse, at kommunen har givet en landzonetilladelse til udstykningen eller anvendelsen. Det er også en betingelse, at arealet inden 5 år skal anvendes til det formål, der er givet tilladelse til.

Det vil sige, at landbrugspligten kan ophæves på arealer i det åbne land, hvis der er givet en landzonetilladelse.
Tilladelsen kan f.eks. være givet til  bygningsanlæg til f.eks. transformerstationer.

Rammer

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i tillægget:

9.T01 (T8) - Højspændingsstation ved Torslunde