Formål
Formålet med dette tillæg til kommuneplan er at sikre det planlægningsmæssige grundlag for områdets anvendelse til offentligt formål med tekniske anlæg, som genbrugsstation, varmeværk, vandværk samt tilknyttet administrations- og undervisningsformål og aktiviteter knyttet til områdets primære anvendelse.
Indhold
Området er i Holbæk Kommuneplan 2021 omfattet af kommuneplanramme 2.E014 Kommuneplanrammen fastlægger en anvendelse til erhvervsformål i miljøklasse 1-4. Kommuneplanramme 2.E14 udgør i
dag ca. 44 ha. I kommuneplanrammen skal der muliggøres en omdannelse af et areal på ca. 14,3 ha. til tekniske anlæg i en ny kommuneplanramme til Energibyen.
Med kommuneplantillæg nr. 22 muliggøres en omdannelse fra erhvervsformål til tekniske anlæg for en del af området, som fremgår af rammeafgrænsningerne sidst i tillægget. Denne del af kommuneplantillæggets område får en ny kommuneplanramme – ramme 2.O09 – som fastlægger en anvendelse til tekniske anlæg i form af varmeværk, vandværk, genbrugsplads, og administration. Anvendelse til varmeværk rummer energioptagere (varmepumpeanlæg), akkumuleringstanke til varmt vand, varmeværkets hovedbygning (produktionsanlæg) samt et anlæg til spidsbelast/reservelast i form af et anlæg baseret på gas.
Det vurderes at kunne indplaceres i miljøklasse 3-4, da anlægget er et moderne fjernvarmeanlæg primært baseret på el.
Anvendelse til genbrugsplads vurderes at udgøre en miljøklasse 4 pga. trafik og støj. Denne anvendelse indplaceres i den østlige del af rammen.
Anvendelse til vandværk vurderes at udgøre en miljøklasse 3-4. Miljøfaktorerne i forhold til vandværk vurderes at være støj fra pumpe-, iltnings- og ventilationsanlæg og evt. lugtgener i form af svovlbrinte, hvis der fjernes sulfid ved afblæsning.
Administration/kontor er en anvendelse i miljøklasse 1.
Der oprettes 1 kommuneplanramme 2.O09. Rammens nærmere afgrænsning og indhold er vist nedenfor i rammernes indhold. Indenfor rammen fastlægges områdets anvendelse, maks. etage m2, maks. etageantal, maks. bygningshøjde.
Med kommuneplantillæggets endelige vedtagelse vil Kommuneplanramme 2.E14 få en ny afgrænsning. Den del af 2.E14 som rammeområde 2.O09 omfatter vil blive udtaget af 2.E14.
Forhold til anden planlægning
Planområdet er ikke omfattet af landsplandirektiver og planområdet berører ingen råstofområder. Det er vurderet at tillægget er i overensstemmelse med statslig og regional planlægning.
Kommuneplan 2021
Planområdet er beliggende i landzone og skal overgå til byzone ved nærmere lokalplanlægning. Området er omfattet af kommuneplanramme 2.E14, som ved tillæggets endelige vedtagelse får en ny afgrænsning og et nyt rammeområde - 2.O09 - til Energiby.
Erhvervsrummelighed i kommuneplanen
Planområdet omfatter et areal på ca. 14,3 ha. Med kommuneplantillæg nr. 20 muliggøres en omdannelse til offentligt formål - tekniske anlæg og tilknyttet administration/kontor/undervisningsformål. Området vil derfor ved endelig vedtagelse af kommuneplantillægget ikke længere være en del af den rummelighed til erhvervsformål, der er i kommuneplanen.
I forbindelse med kommuneplan 2021 er der lavet en samlet opgørelse over rummelighed til erhvervsformål. Opgørelsen viser, at der i forbindelse med vedtagelsen af kommuneplan 2021 var 184 ha restrummelighed. Der var således på tidspunktet for vedtagelsen af kommuneplanen tilstrækkelig erhvervsjord til at kunne dække behovet i den 12-årige planperiode
Det erhvervsareal der udtages af erhvervsrummeligheden i kommuneplanen er på ca. 14,3 ha.
Miljøforhold
Dele af planområdet er udpeget som område med risiko for oversvømmelse. Ny planlægning eller ændret anvendelse indenfor området skal derfor ske jf. kommuneplanens retningslinjer for arealer med risiko for oversvømmelse.
I forbindelse med udarbejdelsen af planforslaget, er det vurderet, at planforslaget skal miljøvurderes, og derfor gennemføres der en miljøvurderingsproces sideløbende med udarbejdelse af planforslaget. Det betyder, at der er udarbejdet en miljørapport, som offentliggøres samtidig med planforslaget. Miljørapporten er vedlagt kommuneplantillægget og kan læses her.
Planlægning i forhold til nabokommuner
Ifølge Planlovens § 29, skal der i lokalplanen redegøres for planens eventuelle påvirkninger på nabokommuner. Det er Holbæk Kommunes vurdering, at den bebyggelse, som er muliggjort med denne lokalplan, ikke vil medføre en påvirkning af nabokommunerne.
Kystnærhedszone
For de kystnære dele af byzonerne, der ligger ud til kysterne, eller som indgår i et samspil med kystlandskabet, gælder bestemmelserne i Planlovens §§ 11 f, stk. 4, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen skal vurdere de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på at ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed og at der tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen og til naturinteresser på de omgivende arealer samt at der tages hensyn til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne, og offentligheden sikres adgang til kysten. Det fremgår endvidere af Planlovens § 16, stk. 5, at der i redegørelsen til lokalplanforslag for bebyggelse og anlæg i de kystnære dele af byzonerne, der vil påvirke kysten visuelt, skal gøres rede for påvirkningen. Såfremt bebyggelsen afviger væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, skal der gives en begrundelse herfor.
Planområdet er beliggende indenfor kystnærhedszonen. I den forbindelse er der blevet fortaget visualiseringer af de mest væsentlige bygninger, som bliver cirka 25-30 meter i højden. Visualiseringsperspektivet er fra Tuse Næs og cirka 5 kilometer fra planområdet, og er gemt væk bag eksisterende bebyggelse i Holbæk By. Visualiseringerne er udarbejdet af Henning Larsen Arkitekter på baggrund af Holbæk Kommunes krav, hvor det bliver tydeliggjort at bygningerne ikke har en væsentlig indflydelse på den visuelle påvirkning fra kystlinjen. Visualiseringer og analyse kan findes i miljørapporten, som er vedhæftet.
Det følger af Planlovens § 5b, at der kun kan inddrages nye arealer til byzone såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse. Hele Holbæk by er beliggende indenfor kystnærhedszonen, og et nyt varmeforsyningsanlæg mv. skal placeres i en kort afstand fra byen, da der ellers vil ske for stort et energitab i rørene. Der er således en særlig funktionel begrundelse for at planlægge for varmeforsyningsanlæg mv. indenfor kystnærhedszonen. Det bemærkes desuden, at arealet allerede er kommuneplanlagt til erhvervsformål, og at arealet ligger bag eksisterende by i forhold til kystlinjen.
Kirkeomgivelser
Planområdet er beliggende 880 meter sydvest for Tveje Merløse Kirke og 1850 meter nordøst for Søstrup Kirke. Området er
delvist inden for begge kirkers kirkeomgivelser, men uden for kirkebyggelinjer. Ifølge retningslinjerne i Holbæk Kommuneplanen må der inden for områder, der er udpeget som kirkeomgivelser, ikke foretages byudvikling, anlæg af trafik eller tekniske faciliteter eller skovrejsning, medmindre det kan gøres uden at væsentligt forringe oplevelsen af kirken. Dette sikrer, at ændringer i området omkring kirken ikke underminerer dens kulturelle og æstetiske betydning.
Planområdet udgør i dag en dyrket mark, der primært anvendes til landbrugsformål. Tveje Merløse Kirke og Søstrup Kirke opleves i dag ikke fra planområdet. Terrænet i planområdet er let bølgende, hvilket betyder, at det vil være synligt fra flere steder i lokalområdet. Generelt ses kirkerne fra de omkringliggende veje og byer, som ofte har klart definerede sigtelinjer
Realiseringen af Energibyen gennem lokalplanlægning vil medføre ændringer i det eksisterende landskab, men dette vil primært være begrænset til nærområdet. På trods af ændringerne vil realiseringen af lokalplanen kun påvirke indsigtskilerne til kirkerne i en moderat grad, da de højeste bygningselementer inden for planområdet er placeret således, at de ikke dominerende indenfor
kirkeomgivelserne og der allerede er beplantning som skærmer for indsigt.
Kirkeomgivelser er nærmere redegjort for og vurderet i miljørapporten.
Grundvandsinteresser
Planområdet ligger i et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD), samt et område med drikkevandsinteresser (OD), hvilket begrænser nedsivningsmulighederne. Holbæk Kommune har forholdt sig til bekendtgørelsen om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse.
Grundvandbeskyttelsen er derfor indarbejdet i hele disponeringen af arealet og nedsivningsforholdene vurderes for hele arealet som én helhed med særlige drikkevandsinteresser.
I områder med særlige drikkevandsinteresser skal håndtering af overfladevand indrettes, så forurening af grundvand undgås. Færdsels- og oplagsarealer etableres derfor med fast uigennemtrængelig belægning med mulighed for opsamling af overfladevand, så nedsivning og forurening undgås og regnvandsbassiner etableres med tæt bund.
Genbrugspladsen er på forbudslisten jf. ovennævnte bekendtgørelses bilag 1 og derfor placeres genbrugspladsen nordligst på arealet, som er kategoriseret som et OD-område, og placeres derfor ikke i et OSD-område.
Landbrugsinteresser
Området er i kommuneplan 2021 udlagt til erhvervsområde, og vil med kommuneplantillægget blive opdelt i et erhvervsområde og et område til offentlige formål - tekniske anlæg. Den eksisterende anvendelse af området er jordbrugsformål. Med ny planlægning overgår dele af området til anvendelse til tekniske formål.
Landbrugsinteresserne vurderes ikke at blive påvirket væsentligt, da området allerede er udlagt i kommuneplanen mhp. byudvikling og er fremtidig byzone.
Bevaringsforhold og Museumsloven
Det er Holbæk Kommunes vurdering at det beskyttede sten-og jorddige er karakteristisk for lokalplanområdets afgrænsning.
Digets strækning har historisk set indikeret skel mellem dyrkningsjord og bør bevares som vidne om udskiftningens disponering af landskabet. Omgivende diger er omfattet af Museumslovens § 29a, hvoraf det fremgår, at der ikke må foretages ændringer i tilstanden af sten-og jorddiger og lignende. Der er dog mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan dispensere fra forbuddet i særlige tilfælde. Se lovens § 29 j, stk. 2.
Planens realisering forudsætter tilladelse efter museumsloven til et gennembrud af stendiget ved Energibyens tilslutning til vejanlægget der giver vejadgang til Omfartsvejen
Regn- og spildevand
Området skal udelukkende spildevandskloakeres og alt regnvand skal håndteres inden for lokalplanområdet.
Der er til planforslaget udarbejdet en miljørapport, der beskriver hvordan regnvandet håndteres indenfor området.
Der arbejdes der med en regnvandsløsning, hvor hverdagsregn i lokalplanområdet ledes via rør til regnvandsbassinet i den sydlige del af området. Her renses vandet og forsinkes op til en klimafremskreven 5-årshændelse.
Der er i forbindelse med lokalplanens udarbejdelse lavet en vurdering af nedsivningsforholdene i området. Ifølge vurderingen er størstedelen af lokalplanområdet ikke er egnet til nedsivning pga. højt grundvandsspejl og impermeable lerlag.
Der arbejdes der med en regnvandsløsning, hvor hverdagsregn i lokalplanområdet ledes via rør til regnvandsbassinet i den sydlige del af området. Her renses vandet og forsinkes op til en klimafremskreven 5-årshændelse.
Læs Miljørapport og notat for vandhåndtering her (indsæt link). Spildevand skal ledes til den offentlige spildevandsledning.
Landskabelig værdi
Landskabet omkring Holbæk, og generelt i Nordøstsjælland, er karakteriseret af at være et dødislandskab, som er formet af sidste istid. Dødislandskaber er kendetegnet af småbakkede landskaber med mange små lavninger. De karakteristiske små bakker og lavninger ses også tydelige i en højdemodel for planområdet, hvor de mange terrænvariationer er tydelige.
Planområdet er i dag et kuperet landskabsområde i udkanten af Holbæk by. Terrænet er beliggende i kote 15,5-26, hvor det højeste terræn findes i den nordøstlige del af planområdet langs Omfartsvejen og de lavest liggende arealer findes i den sydøstlige del af planområdet.
Landskabet omkring planområdet indeholder landbrugsarealer, spredte bebyggelser, tekniske elementer og naturområder. Landbrugsarealerne og omkringliggende ejendommene trækker tråde til omegnens historie om rige landsjorde med betydelig kornproduktion og handel gennem Holbæk.
Udviklingen af Holbæk by har betydet at landskabet nu er karakteriseret ved en blandet anvendelse, der udover landbrug og beboelser, også indeholder erhvervsområder med større anlæg og biltrafik fra to hovedveje.
Energibyen skal placeres indenfor område 03 Allerup i Holbæk Kommunes landskabsplan. Af landskabsplanen for området fremgår særligt, at: Der optræder mange forskellige elementer i området som derfor får karakter af at være meget sammensat. De gennemgående træk er bynærhed, byudvikling og erhvervsområder, og:
Ved planens realisering kommer bebyggelsen i Energibyen til at vil være synlig i lokalområdet, men vil indgå i et allerede visuelt uroligt og bynært landskab. Arkitekturen skal tilpasses det kuperede terræn. Derudover sikrer lokalplanens bestemmelser for materialevalg og volumener, samt etableringen af grønne områder, at den visuelle effekt af arkitekturen i landskabet bliver minimeret.
Natur
Naturbeskyttelse og planteliv
Området går fra at være dyrkningsjord med til et område med tekniske anlæg, hvor lokalplanen sikrer at eksisterende grønne elementer i området skal bevares og nye biotoper skal introduceres for at øge biodiversiteten Lokalplanen sikrer, at der etableres ny beplantning ud fra en beplantningsplan, som kan få gavnlig indflydelse på biodiversiteten i området. Derudover skal planteliv og natur være en integreret del af bebyggelsens arkitektur og områdets udformning, som skal indbyde til godt arbejdsmiljø og være et attraktivt element for besøgende, der bidrager til en
Dyreliv
Lokalplanen sikrer, at bebyggelse i området bliver samlet, og beplantning afskærmer området. Afskærmningen med beplantningsbælter kan gavne biodiversiteten på sigt.
Bilag IV-arter
Der er ikke fundet bilag IV-arter indenfor området. Der forventes ingen påvirkning af beskyttede arter direkte eller indirekte.
Natura 2000
Det vurderes, at planforslaget ikke vil påvirke internationale beskyttelsesområder. Nærmest beliggende Natura 2000 områder er:
- Egernæs med holme og Fuglsø beliggende ca. 6950 meter fra planområdet
- Udby Vig - Beliggende ca. 7900 meter fra planområdet
Fund og fortidsminder
Der er registreret fund eller fortidsminder i lokalplanområdet, hvori Museum Vestsjælland, som har frigivet området, udtaler: ”Der blev fundet væsentlige fortidsminder i form af kogegruber fra bronzealderen, og gruber samt enkelte konstruktioner fra jernalderen. Da anlæggene lå relativ spredt, blev de undersøgt i forundersøgelsen, og der er derfor ikke grundlag for yderligere undersøgelser på stedet.”
Hvis der fremkommer fund indenfor lokalplanområdet, f.eks. i forbindelse med byggemodning. Jf. museumslovens § 25 kan bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde skal udføres på landjorden, forud for igangsætning af arbejdet anmode Museum Vestsjælland om en udtalelse. Såfremt der i forbindelse med grave- og anlægsarbejder konstateres fund af fortidsminder, skal den del af arbejdet, der berører fundet, straks indstilles, og fundet skal anmeldes til Museum Vestsjælland, jf. museumslovens § 27.Lokalplanområdet er ikke udpeget som et område med særlig kulturhistorisk interesse og/eller
kulturmiljø.
Det er Holbæk Kommunes vurdering at det beskyttede sten-og jorddige i den nordlige del er karakteristisk for lokalplanområdets afgrænsning. Digets strækning har historisk set indikeret skel mellem dyrkningsjord. Ved evt. behov for gennembrud skal Holbæk Kommune søges om dispensation.
Miljøvurdering
I forbindelse med udarbejdelsen af planforslaget, er det vurderet, at planforslaget skal miljøvurderes, og derfor gennemføres der en miljøvurderingsproces sideløbende med udarbejdelse af planforslaget. Det betyder, at der er udarbejdet en miljørapport, som offentliggøres samtidig med planforslaget. Miljørapporten er vedlagt kommuneplantillægget og kan læses her.
Det er vurderet, at følgende miljøparametre skal indgå i miljørapporten:
Visuel effekt; En vurdering i forhold til landskabelig påvirkning, arkitektonisk udtryk og vurdering i forhold til kysten, da området er
omfattet af kystnærhedszone.
Kirkeomgivelser; Dele af planområdet er omfattet af udpegning til kirkeomgivelser til henholdsvis Tveje Merløse kirke og Søstrup kirke, og
der skal foretages en vurdering i forhold til påvirkning af kirkeomgivelser.
Fredede/bevaringsværdige bygninger; Der er ikke fredede eller bevaringsværdige bebyggelser indenfor området, men flere
nabobebyggelser er bevaringsværdige. Langerød 2, 5,6 og 8, samt omfartsvejen 43, 41, 37, 35 og 33. Der skal foretages en vurdering af
evt. påvirkning.
Regnvandshåndtering; Det er en forudsætning for projekternes realisering, at der kan udledes regnvand fra området til Kalvemose Å via
regnvandsbassiner. Der skal redegøres for regnvandshåndering indenfor området. Dette har til formål at sikre ift. risiko for oversvømmelse i
og udenfor lokalplanområdet. Plan for regnvandshåndtering omfatter derfor både hverdagsregn og ekstremregn.
Trafikafvikling og trafikstøj; Der skal foretages en vurdering af påvirkning i forhold til trafikafviklingen på Omfartsvejen som en følge af
planområdets fremtidige tilkobling til Omfartsvejen. Endvidere skal der vurderes i forhold til øget trafikstøj på de nærliggende matrikler til
den fremtidige vejføring. Ud fra resultatet af beregningen vil der blive vurderet om trafik til Energibyen vil påvirke trafikstøjen i området
væsentligt.
Berørte myndigheder er blevet hørt om denne afgrænsning. Det blev vurderet, at de berørte myndigheder er:
Statslige myndigheder;
Stiftsøvrigheden (Roskilde Stift)
Kystdirektoratet
Vejdirektoratet
Energinet (og Cerius)
Museum Vestsjælland
Kommunale myndigheder;
Miljømyndigheder i Holbæk Kommune
Byggesagsmyndighed i Holbæk Kommune
Vejmyndighed i Holbæk Kommune
Afgrænsningen af miljørapporten blev sendt i høring fra den 23. april til den 7. maj 2024. Høringen blev gennemført i henhold
til miljøvurderingslovens § 32 med henblik på afgrænsning af miljøvurderingsrapportens indhold, med det formål, at give mulighed for at komme med bemærkninger til udkastet til
afgrænsningen samt evt. forslag til emner, som skal have særligt fokus i planlægningen og miljørapporten.
Høring
For-debat
I opstarten af planlægningen for Energibyen inviterede Holbæk Kommune lokale borgere til borgermøde og for-debat. Borgermødet var den 22. februar, 2024 på Holbæk Rådhus, hvor borgere i lokalområdet var blevet inviteret. Derudover var der blevet annonceret for borgermødet på Holbæk Kommunes hjemmeside. Til borgermødet havde borgerne mulighed for at komme med idéer, forslag og bemærkninger tidligt i planprocessen, hvor FORS var blevet inviteret med henblik på at fortælle om helhedsplanen for området. Efterfølgende var der en høringsperiode, som sluttede den 4. marts, 2024. Under høringsperioden modtog Holbæk i alt 10 høringssvar.
Administrationens resume og behandling af høringssvarene fra for-debatten kan ses her. Der er indkommet bemærkninger der vedrører bekymringer for trafikforhold, herunder trafikafvikling og støj, mulige lysgener, og afledning af regnvand til Kalvemose Å, samt ønske om andre anvendelser indenfor området.
Lokalplanens høringsperiode
Forslag til kommuneplantillæg udsendes sammen med lokalplanforslaget i offentlig høring i 8 uger.
Behandling af høringssvar (Udfyldes efter høringsperioden)
Administrationen har modtaget xx høringssvar i høringsperioden.
(parentes i overskriften slettes efter høring)
Du kan se behandlingen af høringssvarene (høringsnotat + høringssvar) her:
(Indsæt "Dokument til download")